اینترنت

معرفی روش های گرفتن استعلام چک های صیاد – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

معرفی روش های گرفتن استعلام چک های صیاد

استعلام چک های صیاد

در اطلاعیه ای که بانک ملی مرکزی در شهریور امسال امسال اعلام نمود، دسته‌چک تمامی بانک‌ها باید از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته‌چک) برای متقاضیان صادر شود که به آن اصطلاحا چک صیاد می‌گویند. با توجه به این اعلامیه، افراد برای دریافت دسته چک باید از طریق سامانه بانک مرکزی درخواست دهند تا پس از اعتبار سنجی شدن درخواست آن ها دسته‌چک برایشان صادر می‌شود. ما در این مبحث به چگونگی استعلام چک های صیاد می پردازیم.

افراد می توانند قبل از گرفتن چک صیاد، جهت استعلام وضعیت آن ها اقدام کنند. وضعیت چک های صیاد را در قالب ۵ رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمزمی توان استعلام گرفت.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با چگونگی فرآیندهای ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد، مبحث آموزش چگونگی ثبت چک در سامانه صیاد را مطالعه نمایید.

 

نحوه استعلام چک های صیاد

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که قصد مطمئن شدن از چک های دریافتی خود را داشته باشید. برای انجام این کار کافیست قبل از دریافت چک، شناسه ۱۶ رقمی که جهت استعلام چک بر روی چک های صیادی درج شده است را به شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک کنید تا از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده در سامانه بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید.

نکته: به این نکته نیز توجه داشته باشید که شناسه استعلام باید بدون هیچ‌گونه کاراکتر اضافی برای سامانه ارسال شود.

 

جوابیه استعلام

جواب استعلام حداکثر تا ۱۵ دقیقه به صورت پیامک برای شما ارسال می شود و در صورتی که در این مدت جواب استعلام خود را دریافت نکردید، از سمت سامانه صیاد، پیامکی با محتوای «عدم امکان اخذ استعلام» برای شما ارسال می شود و لازم است که مجددا اقدام به دریافت استعلام چک دریافتی خود کنید.

نکته: باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام پیامک های اطلاع‌رسانی در خصوص استعلامات مورد درخواست شما، تنها با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ اطلاع‌رسانی می‌شود. و اینکه استعلام چک‌ها از طریق پیامک، ۳۵۰ تومانی برای ارسال کننده پیام هزینه به همراه دارد.

اما نکته قابل توجه این است که استعلام چک ها به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای نیز امکان پذیر است و تنها کافیت با ورود به وبسایت بانک مرکزی به آدرس سامانه استعلام وضعيت اعتباری چک صيادی، شناسه ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و نسبت به اعتبارسنجی چک به صورت رایگان اقدام کنند.

نحوه استعلام چک های صیاد

استعلام حساب صادر کننده چک

همانطور که گفتیم مطمئن شدن از سابقه صادرکننده چک های دریافتی برای خیلی از افراد امری اساسی و مهم است اما می‌توان قبل از گرفتن چک صیادی وضعیت آن را در قالب ۵ رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز استعلام کرد.

سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نکته: اگر درخواست کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام و دریافت جواب استعلام، اقدام به استعلامات متعدد دیگری کند، نتیجه ارسال شده مربوط به آخرین درخواست شناسه استعلام ارسال‌شده خواهد بود.

نکته: درصورتی که اشخاص حقوقی،فاقد شناسه ملی ثبت‌شده در پایگاه داده بانک مرکزی باشند، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت و این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ….. قابلیت استعلام ندارد» اطلاع‌رسانی می‌شود.