برنامه کامپیوترکامپیوتر

معرفی کورتانا دستیار صوتی و شخصی در ویندوز ۱۰ – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

معرفی کورتانا دستیار دیجیتالی ویندوز 10

کورتانا یا دستیار دیجیتال مایکروسافت، یکی از امکاناتی بود که برای ویندوز فون ۸.۱ ساخته شده بود و برای مشاهده میزان موفقیت آن بر روی ویندوز ۱۰ هم موجود شد. اما باید به شما بگوییم که Cortana بر روی دسکتاپ نیز قابل دسترسی می باشد اما نسخه ی دسکتاپی آن هنوز نتوانسته به طور کامل رضایت کاربران را جلب کند. این دستیار شخصی امکانات بسیاری دارد و افراد زیادی در سراسر جهان از Cortana استفاده می کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با این دستیار شخصی آشنا کنیم و نحوه کار با آن را برای شما توضیح دهیم.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با چگونگی رفع ارور لایسنس ویندوز ۱۰ برای حل مشکل منقضی شدن ویندوز مبحث آموزش روش های حل مشکل ارور لایسنس ویندوز ۱۰ را مطالعه نمایید.

 

کورتانا (Cortana) یعنی چه؟

دلیل نام گذاری کورتانا توسط شرکت مایکروسافت، شباهت بسیار زیاد بین Cortana و شخصیت بازی ویدئویی Halo بود که شخصیتی باهوش قلمداد سده بود که توانایی گسترش نامحدود هوش مصنوعی خودش را دارد. کورتانا نیز آمده تا از کاربران بیاموزد و هوش خودش را از طریق ارائه پیشنهادات بهتر و پاسخ به سوالات و درخواست های افراد گسترش دهد.

کورتانا دارای رابط برنامه نویسی (API) است که از این طریق میتواند با انواع برنامه های جهانی ویندوز و همچنین برنامه های شخص ثالث مانند  فیس بوک و توییتر کار کند. از دیگر قابلیت های کورتانا بروز رسانی های آن می باشد که به صورت مستقل از به روز رسانی های ویندوز ۱۰ می باشد که باعث شده تا کورتانا بروزرسانی های بیشتری دریافت کند.

 

نحوه کار کورتانا (Cortana)

حتما تا حالا نام دستیار دیجیتال اپل به گوشتان خورده است، سیری (Siri) دستیار شخصی سیستم عامل IOS می باشد که کارهای سازمانی کابران خود را انجام می دهد. کورتانا نیز مانند سیری، به زبان معمول پاسخ کاربران خود را می دهد و کارهایی از قبیل تنظیم برای یادآوری، برنامه ریزی رویدادهای تقویم، محاسبه مشکلات ریاضی، محاسبه با ماشین حساب و تبدیل اندازه گیری و پول و … را برای کاربران خود انجام می دهدو در واقع این دستیار صوتی در تلاش است تا کار را برای افراد آسان تر و سریع تر کند.

اما باید به شما بگوییم که برای دسترسی و استفاده از کورتانا باید تنظیمات گفتار و تایپ سیستم خود را فعال نموده و همچنین ردیاب مکان خود را هم روشن کنید. در حال حاضر کورتانا صرفا برای ایالات متحده طراحی شده است و کاربران تنها از طریق زبان انگلیسی می توانند از آن استفاده و با او حرف بزنند. برای فعالسازی این دستیار دیجیتال مایکروسافت کافیست کلید ها Windows + S در کیبور را باهم دیگه بفشارید. سپس region را تایپ کرده و پس از باز کردن صفحه مورد نظر،به زبانه ی Location رفته و محل خود را به عنوان ایالات متحده قرار دهید.

 

امنیت کورتانا به چه صورت می باشد؟

در صورت استفاده از از رایانه شخصی، تلفن همراه، Xbox یا دستگاه های مایکروسافت، استفاده و کار با کورتانا می تواند راهی آسان برای سریع تر کردن کارهایتان باشد اما مانند تمامی دستیار های صوتی باید مراقب اطلاعاتی که در اختیار کورتانا قرار می دهید باشید. البته طبق گفته شرکت مایکروسافت، ضبط ها و ذخیره های کورتانا اکنون در “امکانات ایمن” رونویسی می شوند و امنیت لازم را برای شما دارد.

معرفی کورتانا دستیار دیجیتالی ویندوز 10

ویژگی های کورتانا(Cortana)

کاربران گوشی های هوشمند و ویندوز، با ضربه زدن بر روی برنامه Cortana و یا آیکون جستجو، می توانند این دستیار شخصی را راه اندازی نموده و از آن برای ارسال و یا خواندن پیام های متنی و یا حتی پاسخ به سوالات و پیام ها استفاده کنند. از جمله ویژگی های منحصر به فرد و فوق العاده کورتانا ، امکان استفاده و دسترسی سریع به آن است که تنها با گفتن “هِی کورتانا” می توانید به آن دسترسی پیدا کرده و کورتانا را بر روی صفحه نمایش گوشی خود ظاهر کنید.

در ویندوز ۱۰ نیز کورتانا می تواند برنامه های مختلفی را به دستور شما باز کند، ایمیل های شما را بخواند و به آن ها پاسخ دهد و یا در فایل های شما به جستجو بپردازد. کاربران ویندوز می توانند از طریق تایپ کردن از کورتانا درخواست انجام کاری را داشته باشند و یا از طریق روشن کردن میکروفون خود، با کورتانا به صحبت و گفتگو بپردازند.

Cortana با مرورگر وب جدید مایکروسافت، مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر ( IE ) ادغام می شود. در Edge، کاربران می توانند به سادگی، یک کلمه یا عبارت را جستجو کنند و کورتانا اطلاعات بیشتری را در مورد هر موضوع برایشان به نمایش درمی آورد.

روش کار کورتانا بدین گونه است که تنظیمات مورد علاقه کاربران در مکانی به نام نوت بوک ذخیره می کند. در واقع نوت بوک تمامی علایق، ترجیحات کاربران، مکان های مورد علاقه و اطلاعات مورد استفاده آن هارا ثبت می کند و افراد برای دسترسی به نوت بوک کورتانا را اجرا می کنند و روی نوت بوک کلیک می کنند.

 

کاربرد کورتانا (Cortana)

– دریافت اطلاعات آب و هوا

– دریافت اخبار ورزشی

– پرسیدن سوالات ریاضی

– تنظیم یادآور ها

– پیگیری پروازهایتان

– جستجو در میان فایل ها

– و …

 

نحوه غیرفعال کردن Cortana

گاهی اوقات ممکن است کاربران به هیچ وجه قصد استفاده از کورتانا را نداشته باشند و تمایل به غیرفعالسازی آن داشته باشند. خوشبختانه مایکروسافت سوییچ خاموش و روشن کردن را برای خاموش یا روشن کردن Cortana در به روزرسانی سالگرد این ویندوز ۱۰ اضافه کرده است. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید.

۱. جهت باز کردن ادیتور ویندوز کافیست Group Policy و R را همزمان فشار دهید.

۲. سپس در صفحه باز شده، در کادر مشخص شده عبارت gpedit.msc را وارد نمایید.

۳. اکنون بر روی پیکربندی Computer Configuration, Administrative Templates, Windows Components و Search کلیک کنید.

۴. در لیستی که برای شما ظاهر می شود، بر روی گزینه Allow Cortana دوبار پشت سر هم کلیک نموده و آن را در حالت Disabled قرار دهید.

۵. و در نهایت رایانه خود را مجددا راه اندازه و اجرا کنید.