اینترنت

مرورگر فایرفاکس (Firefox) چیست؟ – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

مرورگر فایرفاکس (Firefox) چیست؟

معرفی مرورگر فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس (Firefox) یکی از محبوب ترین مرورگر های عصر حاضر می باشد که در بین کاربران اینترنت محبوبیت فراوانی دارد و افراد زیادی روزانه با آن سر و کار دارند. فایرفاکس در واقع یک مرورگر وب رایگان است که توسط شرکت موزیلا طراحی و ساخته شده است و اکنون جزو یکی از قدرتمندترین و بهترین مرورگر های وب در سراسر جهان به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره این مرورگر برای شما توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

می توانید آخرین نسخه مرورگر فایر فاکس را برای اندروید از لینک Google Play و برای سیستم عامل ios از لینک App Store دانلود نمایید.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با چگونگی از بین بردن کش مرورگر فایرفاکس برای افزایش سرعت آن مبحث معرفی مزایا و معایب مرورگر گوگل کروم در مقایسه با سایر رقبا را مطالعه نمایید.

 

مرورگر فایرفاکس (Firefox) چیست؟

همانطور که گفتیم مرورگر فایر فاکس یا Mozilla Firefox که توسط شرکت موزیلا توسعه داده شده است، یک مرورگر رایگان و اپن سورس می باشد. این مرورگر است موتور جستجوگر گکو جهت جستجوی صفحات وب استفاده می کند و با استفاده از آن تمامی استاندارد های وب را رائه می دهد. از ویژگی های این مرورگر این است که بر روی تمامی سیستم عامل  و های ویندوز ۷ و جدید تر، لینوکس، مک، IOS  و اندورید قابل دسترسی و نصب می باشد.

پس از بروز مشکلاتی که در مرورگر اکسپلوور به وجود آمد و استفاده از آن را تقریبا غیرممکن ساخت، کاربران به استفاده از مرورگر فایرفاکس روی آوردند که سرعتی برابر و حتی بیشتر از مرورگر اکسپلوور را دارا می باشد و به دلیل قابل استفاده بودن بر روی تمامی سیستم عامل ها محبوبیت زیادی دارد.

در نسخه های جدید تر مرورگر فایرفاکس امکان مدیریت ساده‌ تر تب ها و پنجره ها وجود دارد که با استفاده از آن ابزار های بسیاری برای استفاده ساده‌تر و مؤثرتر از مرورگر در هنگام وبگردی وجود خواهند داشت.

‏ ارایه صفحات پر بازدید توسط کاربران ، هنگام باز کردن تب جدید و دسترسی به صفحات تاریخچه ، بوکمارک و تنظیمات به صورت HomePage از ویژگی های جدید این نرم افزار می باشد.

 

ویژگی های مرورگر فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس به دلیل قابلیت ها و امکانات فراوانی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد، به عنوان یکی از محبوب ترین مرورگر های سراسر جهان شناخته می شود. از جمله ویژگی های این مرورگر امکان باز کردن چندین صفحه وب در یک پنجره و استفاده همزمان از همه آن ها می باشد. از دیگر ویژگی های مهم این مرورگر، جلوگیری از باز شدن صفحات تبلیغ در پنجره ی اصلی می باشد. معمولا این مرورگر این صفحات را در پنجره های دیگری باز می کند تا مزاحم کار کاربران نباشند.

همچنین مرورگر فایرفاکس محبوبیت فراوانی را به دلیل حفاظت امن از داده ها کسب کرده است که موجب آن شده تا هکرها نتوانند از طریق این مرورگر وارد سیستم کاربران شوند. سرعت بالای جستجو در این مرورگر نیز از عوامل مهمی است که کاربران اینترنت برای جستجو و استفاده از اینترنت از این مرورگر استفاده می کنند.

کاربران مرورگر فایرفاکس با استفاده از ایجاد تغییراتی در بخش تنظیمات این مرورگر می توانند مطابق میل خود صفحات خود را مدیریت نمایند.

 

امکانات مرورگر فایرفاکس (Firefox)

– پشتیبانی از قابلیت‌های ویژهٔ CMS های رایج

– امکان تهیه اسکرین شات از صفحه وب و اشتراک‌گذاری آن در نسخه Quantum (57.0) به بالا

– پشتیبانی از صفحات طراحی‌شده با فناوری (AJAX)

– مصرف کمتر رم نسبت به سایر مرورگر ها

-قابلیت پشتیبانی از SVG و CSS2 و CSS3 و JavaScript

– امکان درگ کردن متن به بخش جستجو

– امکان ایجاد تغییرات و کنترل نمودن اطلاعات شخصی

– امکان بوک مارک کردن و نشانه گذاری وبسایت های پرکاربرد

– فراهم نمودن امکان وبگردی به صورت ناشناس و از بین بردن تمامی اطلاعات مرورگر بعد از بسته شدن پنجره مرورگر

– پشتیبانی از RSS و اتم

– امکان استفاده از pop-up blocker که موجب حذف تبلیغات در حین وبگردی می شود

– امکان باز کردن چند صفحه در یک پنجره (tabbed browsing) و کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) آنها.

آپلود سریع صفحات وب: با استفاده از بلاک کردن تبلیغات، صفحات ۴۴% سریع‌تر بارگزاری می‌شوند.

مرور به صورت ناشناس و مخفی: با استفاده از این قابلیت در مرورگر فایرفاکس، این مرورگر  رهگیرهای آنلاین را مسدود می‌کند و همچنین، تاریخچه جستجو را پس از اتمام آن حذف می نماید.

افزونه های مرورگر فایر فاکس: با استفاده از افزونه هایی مانند LastPass، uBlock Origin، Evernote و … می توانید مرورگر فایر فاکس را شخصی کنید.

نوار ابزار: شما می توانید نوار ابزار فایر فاکس را برای خود و به صورت شخصی تنظیم کنید تا کار با آن سریع تر شود.

تم ها: با تغییر در تم فایرفاکس می توانید ظاهر جالبی را برای مرورگر خود ایجاد کنید.