اینترنتکامپیوتر

آموزش روش های تشخیص عکس های فتوشاپی و دست کاری شده – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

۹ روش تشخیص عکس های فتوشاپی (با کمک سایت آنلاین و با چشم)

قرار نیست همیشه هر چیزی را که می بینیم باور کنیم؛ در واقع نمی توانیم هم این کار را بکنیم! شبکه های اجتماعی مختلف پر از عکس های دستکاری شده یا ” فتوشاپ شده” هستند. حالا اگر دلتان می خواهد بتوانید تشخیص بدهید که یک عکس فتوشاپ شده یا نه این مقاله روش های تشخیص عکس های فتوشاپی ما را از دست ندهید.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با روش های بالا بردن کیفیت عکس ها و متن های کم کیفیت و تار با برنامه فتوشاپ، مبحث آموزش روش های افزایش کیفیت عکس و متن در فتوشاپ (بخش اول) را مطالعه نمایید.

 

۱ – تغییرات رنگ در عکس به راحتی قابل تشخیص هستند

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

تا به حال به عکسی برخورد کرده اید که یک جورهایی مصنوعی به نظرتان مصنوعی بیاید؟ احتمالا بله! شاید اعتماد کردن به حس درونی از نظر علمی پایه و اساسی نداشته باشد اما در اکثر مواقع حسی که به شما زنگ خطر می دهد یا هشدار می دهد که چیزی درست به نظر نمی رسد کارش را خوب انجام می دهد!

این حس به شما می گوید بیشتر دقت کنید و به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید. تصاویر رنگ پاشی شده معمولا غیر طبیعی به نظر می آیند. حتی اگر شما پوست بسیار خوبی هم داشته باشید، باز هم موقع برخورد نور با پوستتان، چین و چروک های ظریف و ریز و همینطور منافذ پوست و سایر نقص های پوستتان مشخص می شوند. وقتی این نقایص به صورت دیجیتالی برطرف می شوند و از بین می روند، ظاهر نور طبیعی هم از بین می رود.

روتوشرهای حرفه ای اغلب بین کمال گرایی و واقع گرایی تعادل برقرار می کنند؛ اما آماتورها و همینطور اپلیکیشن های روتوش عکس تلفن های همراه به ندرت به این مساله توجه می کنند و همین اتفاق باعث می شود عکس از حیطه طبیعی خودش خارج بشود.

به خصوص اپلیکیشن ها به کاربر اجازه می دهند بسته به رنگ پوستی که در عکس است، مشخص کنند که کدام قسمت روتوش شود. این کار اغلب اوقات باعث رنگ پاشی سنگینی روی عکس می شود که به راحتی قابل تشخیص است.

 

۲ – دنبال نشانه های کج شدن های غیر طبیعی باشید

گاهی اوقات برای اینکه متوجه شوید یک عکس واقعی است یا نه باید به جزئیات بیشتری به جز خود سوژه اصلی عکس نگاه کنید. این مساله مخصوصا درباره خطوط کج غیر طبیعی بیشتر به چشم می خورد. وقتی کسی از یک ابزار خاص برای بزرگ یا کوچک کردن یک ناحیه در عکس استفاده می کند، معمولا جزئیات آن قسمت دچار تاب خوردگی یا کج شدن های غیر طبیعی می شود.

برای فهمیدن این موضوع، در پس زمینه عکس دنبال خطوط صاف بگردید و ببینید آیا به صورت طبیعی خودشان هستند و با قوانین فیزیک مطابقت می کنند یا نه؟

مثلا اگر کسی عکسی از عضلات بازوهایش به نمایش گذاشته اما کاشی های کناری در عکس به صورت غیر طبیعی کج و کوله شده اند معلوم می شود که او عکس را دستکاری کرده تا عضلاتش را بزرگتر نشان بدهد. معمولا از همین نوع ویرایش برای لاغر کردن اندام در عکس هم استفاده می شود.

 

۳ – دنبال الگوها و اشیاء تکرار شده باشید

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

یکی از روش های مهم و اساسی در فتوشاپ شبیه سازی کردن است که با کپی کردن بخشی از تصویر انجام می شود. از این روش اغلب برای از بین بردن لکه های جزئی پوست با “شبیه سازی” بخش دیگری در یک محل استفاده می شود. علاوه بر این با این کار می توان علائم رنگ پاشی روی عکس را هم از بین برد.

شبیه سازی معمولا به همراه روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. شئ کپی شده ممکن است یک درخت، بخشی از جمعیت یا حتی ستارگان در آسمان شب باشند. همچنین این روش یکی از راه های موثر برای خلق یک عکس منظره با کپی کردن چندین گل در تصویر است یا مثلا می توانید با کپی کردن، یک استادیوم فوتبال یا یک مسابقه فوتبال را خیلی شلوغ تر از حد واقعی نشان بدهید.

نتیجه استفاده از این روش، الگوهای قابل تشخیصی است که در عکس ظاهر می شوند. برای پیدا کردن این الگوها، دنبال قسمت های متفاوت و منحصر به فرد عکس باشید و ببینید آیا آنها را در جاهای دیگر تصویر هم مشاهده می کنید؟ این مورد ممکن است تصویر کسی باشد که کلاه به سر دارد و وسط یک جمعیت شلوغ است یا الگوی خاصی از از ستاره ها (یا صورت فلکی) باشد و یا درختی باشد که با همان نور و همان جزئیات در جای دیگری از عکس هم دیده می شود.

 

 ۴ – از سایه ها غافل نشوید

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

این مورد فقط در بدترین و ناشیانه ترین دستکاری های عکسها مشاهده می شود؛ اما نباید از آن غافل بشوید! بی توجهی به سایه ها در عکس، معمولا کار افراد تازه کار و مبتدی است، ولی خب خیلی ها ممکن است این اشتباه را مرتکب شوند.

گاهی اوقات یک شئ در عکس اصلا سایه نمی اندازد. یادتان باشد همه اشیاء یک تصویر باید سایه داشته باشند. علاوه بر این، اگر شما مثلا در ساعت ۵ عصر عکس دسته جمعی بگیرید، سایه های شما باید نسبت به عکسی که ظهر می گیرید بلندتر باشند. تشخیص این مساله در عکس های مصنوعی سخت تر است؛ اما اگر در تصویر خورشید را دیدید، طول و زاویه سایه ها را با نور خورشید مطابقت بدهید تا از واقعی بودن عکس مطمئن شوید.

علاوه بر این باید به نحوه ایجاد سایه روی سوژه های عکس هم دقت کنید. مثلا اگر در عکس یک سوژه بافت دار مثل سنگ می بینید؛ سایه این سنگ باید شبیه سایه های اشیاء بافت دار دیگر در عکس باشد.

 

۵ – دنبال نقاط تار شده و نویزهای رنگی باشید

وقتی عکسی چند بار از چرخه اشتراک، ذخیره و بارگذاری مجدد در شبکه های اجتماعی عبور می کند، اغلب اوقات فشرده سازی های مصنوعی روی آن مشاهده می شود. گاهی اوقات ممکن است برخی قسمت های عکس تار شوند و رنگ ها کاملا مشخص نباشند. اگر تصویری ادیت شده باشد، معمولا در لبه قسمت های ویرایش شده نقاط تار را مشاهده می کنید.

در صورتی که این نقاط با مناطقی که به طور غیر طبیعی صاف شده اند ترکیب شوند تشخیص دادنشان راحت تر هم می شود. مثلا اگر کسی بخواهد متن روی عکس سفیدی را با استفاده از قلم موی سفید حذف کند شما می توانید متوجه این کار بشوید. نویزهای JPEG اغلب مثل چسب به لبه منطقه رنگ شده می چسبند.

هر نقطه صاف غیر طبیعی که با رنگ پوشانده شده، حتی درعکس های JPEG با کیفیت بالا هم باید زنگ خطر فتوشاپی بودن را برای شما به صدا دربیاورد.

 

۶ – داده های EXIF و موقعیت مکانی را بررسی کنید

داده های اگزیف (EXIF) فراداده هایی هستند که موقع عکاسی کردن همراه با عکس ذخیره می شوند. این داده ها شامل اطلاعاتی مثل دوربین مورد استفاده، فاصله کانون ، دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و غیره هستند. داده های موقعیت مکانی هم اغلب به صورت مختصات واقعی در عکس ذخیره می شوند.

برای فهمیدن داده های EXIF، باید کمی بیشتر در مورد عکاسی بدانید. اگر تصویری که مشاهده می کنید با عمق میدان بسیار کم (مثل f / 1.8) گرفته شده است، پس باید پس زمینه خیلی تاری داشته باشید. سرعت شاتر پایین به معنی تار شدن هر نوع جسم در حال حرکت است. فاصله کانونی بلند (مانند ۳۰۰ میلی متر) باید پس زمینه را فشرده کند و یک تصویر “مسطح” با عمیق میدان کم به شما بدهد.

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

اگر این پارامترها (و سایر پارامترها) با عکسی که مشاهده می کنید مطابقت نداشته باشد، ممکن است عکس دستکاری شده باشد. به همین ترتیب داده های EXIF هم ممکن است در عکس دستکاری شده باشند. به عنوان مثال، دو عکس همزمان با هم گرفته شده اند تا دو بازه زمانی متفاوت را نشان بدهند. اگر آنقدر خوش شانس هستید که می توانید به داده های موقعیت جغرافیایی دسترسی پیدا کنید، روی Google Maps بروید و با استفاده از نمای خیابان یا تصاویر ماهواره ای مکان را بررسی کنید.

در ضمن یادتان باشد در صورتی که هر نوع ابزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ یا GIMP برای ویرایش عکس استفاده شده باشد، در بخش داده های EXIF لیست می شود. ولی این مورد لزوماً به معنای دستکاری تصویر برای فریب مخاطب نیست. دلایل زیادی مثل روتوش کردن یا ویرایش های دسته ای وجود دارد که باعث می شود عکاسان از ابزارهای ویرایش عکس استفاده می کنند.

 

۷ – از سایت “?Image Edited” استفاده کنید

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

علاوه بر بزرگنمایی و توجه به پیکسل های عکس برای شناسایی نشانه های واضح ویرایش عکس، ابزارهایی هم وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا جعلی بودن عکس را تشخیص بدهید. ابتدایی ترین آنها سایتی به نام Image Edited? است می تواند به شما کمک کند قضاوت کنید یک عکس فتوشاپ شده است یا نه.

این ابزار از بیشتر تکنیک هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای بررسی و گزارش عدم وجود مغایرت استفاده می کند و داده های EXIF را از نظر ناسازگاری در مناطقی مثل مدل دوربین و فضاهای رنگی بررسی می کند. علاوه بر این، “Image Edited?” دنبال نویزهای JPEG، اشباع بیش از حد، الگوهایی که نشان می دهد بخش هایی از یک تصویر کلون یا کپی شده اند و عدم تطابق جهت نور می گردد.

کافی ست روی دکمه Analyze file کلیک کنید و عکس خود را بارگزاری کنید.

 

۸ – از سایت FotoForensics هم می توانید استفاده کنید (پیشنهاد ما)

Fotoforensics.com یک سایت عالی برای کشف عکس های جعلی است. این سایت برای پیدا کردن قسمت های ویرایش شده عکس ها از تکنیکی به نام تجزیه و تحلیل میزان خطا (ELA) استفاده می کند.

عکس زیر تصویری از یک مسیر پیاده روی است که ما آن را به ابزار Fotoforensics.com دادیم. اگر به نتیجه ELA نگاهی بیندازید متوجه می شوید که لبه ها از روشنایی مشابهی برخوردارند و بافت های عکس هم رنگ مشابهی دارند.

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

حالا به عکس زیر نگاه کنید که تصویر ویرایش شده ایست و یک شیر به آن اضافه شده. در بررسی ELA می بینید که چطور شیری که در عکس است رنگ و روشنایی متفاوتی با پس زمینه اش دارد و اینجاست که می توان متوجه شد عکس واقعی ویرایش شده است.

روش های تشخیص عکس های فتوشاپی

۱. یادتان باشد لبه های عکس اصلی باید در بررسی ELA روشنایی و بافت یکسانی با بقیه قسمت های عکس داشته باشند.

۲. به جای این سایت می توانید از سایت Forensically هم برای تشخیص جعلی بودن عکس استفاده کنید.

 

۹ – از سایت های جستجو با تصویر هم می توانید استفاده کنید

اگر هیچ کدام از این روش ها به کارتان نیامد می توانید از قابلیت جستجو با تصویر گوگل استفاده کنید. Google Image Search (کلیک کنید) به شما امکان می دهد تا نمونه های دیگری از همان عکس و همینطور تصاویری که شبیه به آن هستند را به صورت آنلاین جست و جو کنید. در واقع این نوعی جستجوی معکوس است و به جای اینکه چیزی تایپ کنید، از طریق عکس جست و جو کنید.

این روش به شما کمک می کند تا سایت هایی را پیدا کنید که مشخص می کنند عکس جعلی است یا حتی ممکن است نسخه اصلی و ویرایش نشده عکس را پیدا کنید.

اطلاعات مربوط به یک تصویر مشکوک را در سایت های بررسی عکس های واقعی وارد کنید. مثلا فرض کنید عکسی را می بینید که ادعا می کند چند موجود فضایی سبز رنگ در خیابان ها دیده شده اند. برای یافتن تجزیه و تحلیل عکس می توانید عبارت “موجودات فضایی سبز در خیابان” را جستجو کنید. به این ترتیب احتمالا مطالبی که در آنها نوشته شده چنین موجوداتی واقعی نیستند و این قبیل عکس ها فتوشاپی اند پیدا خواهید کرد.

البته مثالی که ما زدیم خیلی اغراق آمیز بود ولی حرف کلی ما این است قبل از اینکه هر عکسی را باور کنید بهتر است کمی درباره آن تحقیق کنید.

 

دیدن یک چیز، همیشه به معنای باور کردن آن نیست

عکس های فتوشاپ شده اتفاق جدیدی نیستند. این مدل عکس ها از همان ابتدای ظهور اینترنت حضور داشته اند و بارها به اشتراک گذاشته اند. خیلی ها در گذشته فریب چنین عکس هایی را خورده اند. هر چه تکنیک ها و فرایندهای ویرایش و روتوش عکس بیشتر می شوند، تعداد عکس های فتوشاپی و غیر واقعی هم بیشتر و بیشتر می شود.

اما حالا با روش هایی که در این مطلب گفته شد می توانید به خوبی تشخیص بدهید که آیا عکسی که می بینید واقعی است یا فتوشاپی؟

 

منبع