کامپیوتر

آموزش روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

۲ روش رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

در این مطلب رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری یا همان مشکل Windows was unable to complete the format و ارورهای مشابه را به شما معرفی می کنیم. اخیرا پیامی از طرف یکی از کاربرانمان به دست ما رسیده که در آن عنوان کرده: “من نمی توانم درایو USB خودم را فرمت کنم و الان این درایو برای من غیر قابل دسترسی است. سعی کردم درایو USB را به تنظیمات کارخانه فرمت کنم تا دوباره برای ذخیره اطلاعات در دسترس باشد اما موفق نشدم. روی سیستم من ویندوز ۱۰ نصب شده و هر کاری می کنم اجازه فرمت فلش مموری به من داده نمی شود. چطور این مشکل را حل کنم؟”

ما اینجا لیستی از دلایلی که نشان می دهد چرا کامپیوترتان نمی تواند یو اس بی را فرمت کند در اختیارتان می گذاریم و شما می توانید به به بررسی این موضوع بپردازید که آیا درایو یو اس بی شما هم با این مشکلات روبرو شده یا نه:

۱. ویروسی شدن

۲. بد سکتور (Bad sector)

۳. آسیب فیزیکی

۴. حفاظت شده در برابر نوشتن اطلاعات (Device Write Protected) (زمانی که یو اس بی در وضعیت “حفاظت برای نوشتن اطلاعات” قرار دارد، شما باید راه پیشرفته تری را برای فرمت کردن یو اس بی در پیش بگیرید)

۵. سیستم فایل ناسازگار (Incompatible File System)

اگر شما هم با مشکلی مشابه روبرو هستید که باعث می شود نتوانید روند فرمت کردن را در یکی از درایوهای هارد دیسک، حافظه خارجی، یو اس بی و حافظه ی SD یا سایر حافظه­ها کامل کنید، نگران نباشید. در اینجا، با نشان دادن دو روش موثر که در ادامه می آیند، نحوه بر طرف کردن خطاهایی که منجر به ناموفق شدن فرمت یو اس بی می­شوند را با استفاده از free format utility یا CMD به شما نشان خواهیم داد.

* توجه: اگر اطلاعات مهمی را در روی یو اس بی، کارت حافظه­ی SD، حافظه ی خارجی یا بخشی از هارد دیسک ویندوز کامپیوترتان ذخیره کرده اید، ابتدا از نرم افزار قدرتمندی برای ذخیره­ نسخه­ پشتیبانی از اطلاعاتتان استفاده کنید( نرم افزار EaseUSTodo Backup برایتان سودمند خواهد بود).

نکته: شما می توانید برای آشنایی با روش سریع فهمیدن سمت درست فلش یا کابل USB برای اتصال به کامپیوتر و.. مبحث آموزش تشخیص سریع اتصال فلش یا کابل USB در جهت صحیح را مطالعه نمایید.

 

روش اول: نصب نرم افزار Easeus و فرمت با کمک این نرم افزار

اگر ترجیحتان ابزاری ساده ­تر و آسانتر در رفع پیام خطای عدم توانایی فرمت یو اس بی است، نرم افزاری مانند EaseUS Partition Master، نرم که مفید و رایگان است، بهترین انتخاب برای فرمت خواهد بود. این ابزار به شما این امکان را می­دهد که بدون زحمت، طی سه مرحله، با فرمت کردن درایو یو اس بی ظرفیت کامل خود را باز یابد، و به حالت اول بازگردد.

دانلود و نصب این برنامه، برای ویندوز ۷ /۸ /۱۰ و سایر نسخه های ویندوز کامپیوتر شخصی، رایگان است و شما می توانید همین حالا، درایو یو اس بی تان را به اندازه ی واقعی اش بازگردانید:

قدم اول: درایو یو اس بی را برای فرمت انتخاب کنید.

درایو یو اس بی را به کامپیوتر متصل کنید یا اگر متصل است، درایو آن را باز کنید. نرم افزار EaseUs partition را دانلود و راه اندازی کنید. بر روی درایو یو اس بی که قصد دارید آن را فرمت کنید، کلیک راست کنید و گزینه Format را انتخاب کنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

قدم دوم: برای درایو مورد نظر، حرفی از الفبا و فایل سیستمی تعیین کنید.

برچسب پارتیشن، فایل سیستمی (NTFS/FAT32/EXT2/EXT3) و اندازه­ خوشه­ جدیدی را به پارتیشن انتخاب شده اختصاص بدهید و سپس روی گزینه­ OK کلیک کنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

قدم سوم: کادر هشدار را بررسی کنید.

اگر پنجره­ هشدار را دیدید، روی گزینه­ OK کلیک کنید. اگر داده­های مهمی بر روی حافظه­ مورد نظر دارید، قبلاً از آنها فایل پشتیبان تهیه کنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

قدم چهارم: تغییرات را اعمال کنید.

ابتدا، بر روی گزینه ” Execute operation ” کلیک کنید، و سپس بر روی گزینه­ ” Apply ” برای فرمت کردن درایو یو اس بی کلیک کنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

بعد از این کار، شما خواهید توانست از درایو یو اس بی برای ذخیره­سازی اطلاعات و ایجاد فایل پشتیبان از اطلاعات ارزشمند و اسناد مهم شخصی تان استفاده کنید.

 

روش دوم: اصلاح خطای ” can’t format USB flash drive ” توسط CMD

۱- یو اس بی یا هر وسیله­ دیگری را که می­خواهید فرمت کنید، به کامپیوتر شخصی تان متصل کنید.

۲- دکمه­ های Win+ R (دکمه  کیبورد که علامت ویندوز روی آن است و دکمه آر) را با یکدیگر بزنید تا کادر محاوره­ ای آن باز شود، بعد واژه­ cmd را تایپ کرده و دکمه­ اینتر را بزنید تا برنامه­ داس (DOS) در محیط ویندوز باز شود.

۳- روی گزینه­ ” Run as Administrator ” کلیک کنید و سپس کلمه­ diskpart را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

۴- کلمه list disk را تایپ کنید و اینتر را بزنید تا تمامی دیسک­های روی کامپیوترتان نشان داده شوند.

۵- کلمه select disk 2 را تایپ کنید و اینتر را بزنید. ( عدد ۲، برای یو اس بی ­ انتخاب شده است).

۶- کلمه­ clean را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

۷- کلمه­ create partition primary را تایپ کنید و اینتر را بزنید.

۸- کلمات format fs- fat32 یا format fs= ntfs quick را تایپ کنید و اینتر را بزنید تا درایو یو اس بی مجدداً در FAT32 یا NTFS تنظیم شود.

روش های رفع مشکل فرمت نشدن فلش مموری

۹- کلمه assign را تایپ کنید و درایو یو اس بی خودتان را به به یک درایو جدید اختصاص دهید. سپس تایپ کنید: exit to finish the process.

بعد از این کار می توانید از درایو USB خودتان برای ذخیره مجدد داده های جدید استفاده کنید.

 

منبع