کامپیوتر

آموزش روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

اگر کارهای نسبتا سنگینی را با لپ تاپ خود انجام دهید، احتمالا با داغ شدن دستگاه رو به رو می شوید. اگر این فرآیند داغ شدن بیش از حد افزایش یابد و دما خیلی بالا رود می تواند آسیب های مختلفی را به لپ تاپ شما وارد کند. امروز قصد داریم تا علت و همینطور روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ را بررسی خواهیم کرد.

لپ تاپ دارای قدرت پردازش و ذخیره سازی چشمگیری است اما فضای محدودی در اختیار دارد. این پیشرفت هزینه هم دارد و آن گرمای بیش از حد است. داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند باعث آسیب های دائمی و جدی به آن شود. البته با رسیدن دما به حدی که دستگاه در شرف آسیب دیدن قرار گیرد، به صورت خودکار لپ تاپ خاموش می شود (بسته به مدل دستگاه) تا از بروز این اتفاق جلوگیری شود. با این حال در بلندمدت بازهم تاثیر خواهد داشت. در ادامه دلایل داغ شدن بیش از حد و راه هایی برای جلوگیری از آن را معرفی می کنیم.

نکته: می توانید برای آشنایی با کنترل و خاموش کردن کامپیوتر و لپ تاپ خودتان از راه دور مبحث آموزش روش های ریستارت کردن کامپیوتر از راه دور با اینترنت را مطالعه نمایید.

 

علائم داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

فقط گرم شدن لپ تاپ به معنای داغ شدن بیش از حد نیست. مسلما اجرای فرایند های پردازش گرما تولید می کند و سیستم خنک کننده آن را دفع می کند. شما با کمک برخی از علائم می توانید به این موضوع پی ببرید.

یک علامت مطمئن داغ شدن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ و..، کار کردن فن خنک کننده لپ تاپ در سرعت بالا به طور مداوم (علت کار کردن زیاد فن لپ تاپ) است. همینطور ممکن است سیستم عملکرد کمتری انجام دهد و کند شود. زیرا پردازنده های مدرن می توانند سرعت کلاک را کاهش دهند تا استرس گرما کاهش یابد. علاوه بر این می توانید از برخی ابزار ها و نرم افزار کنترل دمای لپ تاپ مانند HWMonitor و تنظیمات فن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ که در تنظیمات بایوس موجود است، استفاده کنید.

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

با کمک این دسته از برنامه ها، می توانید متوجه شوید که گرمای واقعی به چه میزانی است. همینطور برنامه به شما نشان می دهد که کدام قسمت لپ تاپ بیش از حد گرم است. معمولا واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیک (GPU) بیش تر گرم می شوند.

همچنین اگر مشکل مشابهی برای کنسول بازی هم دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب علت و روش های جلوگیری از داغ شدن کنسول پلی استیشن و ایکس باکس را هم مطالعه نمایید.

 

علت داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی و..

دلیل اینکه لپ تاپ شما بیش از حد داغ می شود، این است که سیستم خنک کننده دچار مشکل می باشد. از دلایل معمول می توان به مسدود شدن ورودی و خروجی هوا، کثیف یا معیوب شدن فن، از بین رفتن خمیر سیلیکون و.. اشاره کرد. معمولا این موارد توسط خود شما می توانند رفع شوند.

 

سرویس فن برای رفع مشکل داغ شدن فن لپ تاپ (داغ شدن لپ تاپ Asus و..)

اولین کاری که برای رفع مشکل دلیل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن باید انجام دهید، سرویس کردن فن است. با گذشت زمان گرد و غبار روی فن لایه گذاری کرده و و به مرور جریان هوا را مسدود می کند و سرعت را کاهش می دهد. تعویض خمیر سیلیکون را هم فراموش نکنید.

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

 

رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ لنوو ، سونی و… با کار با لپ تاپ روی سطوح سخت

سطح های ناهموار مانند پتو، فرش و.. مانع خروج و ورود مناسب هوا می شود و در تیجه لپ تاپ بیش از حد داغ می شود. در نتیجه بهتر است لپ تاپ را روی سطوح سخت و صاف استفاده کرده تا از این سناریو جلوگیری کنید. سطوحی مانند فرش، پتو و.. می توانند عامل انتقال بیشتر گرد و غبار نیز باشند.

 

استفاده از کول پد برای حل مشکل داغ شدن کارت گرافیک لپ تاپ

خنک کننده های لپ تاپ که به نام کول پد نیز شناخته می شوند، می توانند دما را کاهش دهند. البته برای این که نتیجه معکوس نگیرید، باید به ورودی و خروجی هوای لپ تاپ خود توجه کرده و از مدل مناسب استفاده کنید. اگر جهت مکش هوای کولپد با ورودی و خروجی هوای لپ تاپ شما مناسب نباشد، در روند خنک شدن تداخل ایجاد شده و لپ تاپ داغ تر می شود.

 

داغ شدن لپ تاپ گیمینگ، بررسی دریچه هوا

از تمیز کردن دریچه های هوا غافل نشوید. بدنه لپ تاپ را برای مشاهده محل پورت هوا بررسی کنید.

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

شما ممکن است پورت های مختلفی را ببینید. برخی از آن ها دریچه ورودی هوا و برخی خروجی هستند.

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

سپس اقدام به تمیز کاری آن ها کنید. می توانید از مسواک، اسپر هوای فشرده و.. استفاده کنید.

 

علت داغ شدن لپ تاپ چیست؟ تمیز کاری کلی

به طور کلی آلودگی ها می توانند مشکلات مختلفی از جمله علت داغ شدن لپ تاپ اچ پی و.. را ایجاد کنند. پس بهتر است قسمت های مختلف مانند رم، هارد و.. را نیز تمیز کنید. تمیز کردن کل قطعات لپ تاپ خالی از لطف نخواهد بود. اگر در کار های مشابه مهارت کافی ندارید، این کار را به تکنیسین های معتبر بسپارید.

روش های حل مشکل داغ شدن لپ تاپ

 

راه های نرم افزاری رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن

برخی از روش های نرم افزاری هم برای رفع این مشکل وجود دارند. از جمله می توان به طور مثال به کاهش نور صفحه، کاهش سرعت کلاک پردازنده و.. اشاره کرد. البته این روش ها در کیفیت استفاده نیز تاثیر خواهند داشت. همچنین مطمئن شوید که برنامه های بدون نیاز در پس زمینه در حال اجرا نباشند. پردازش زیاد، باعث افزایش دما می شود.

 

خراب شدن فن لپ تاپ

اگر با هیچ روشی مشکل شما رفع نشد، ممکن است لپ تاپ دچار آسیب فیزیکی شده باشد. معمولا آسیب دیدن فن از مشکلات متداول است که با صدا اضافی نیز همراه است. در این موارد باید فن لپ تاپ تعویض شود و سایر مشکلات برطرف شوند که بهتر است به تکنیسین های تعمیرات لپ تاپ سپرده شود.

 

منبع