موبایل

معرفی مزایا و معایب روت کردن گوشی اندروید

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

مزایا و معایب روت کردن گوشی

مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندروید

در این مطلب مزایا و معایب روت کردن گوشی را به شما یاد می دهیم و بعد از روت کردن چه اتفاقی برای گوشی می افتد؟ ضمنا باید بدانید روت کردن یک تفاوت هایی با فلش کردن دارد که توضیح می دهیم.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با نحوه عوض کردن فونت گوشی های سامسونگ مبحث آموزش تغییر فونت و تغییر سایز فونت در گوشی های سامسونگ بدون روت را مطالعه نمایید.

 

تفاوت بین گوشی اندروید روت و آنروت

تفاوت های کلیدی: گوشی های روت شده ی اندروید امکانات بیشتری را برای کاربر فراهم می کنند. با این عمل کاربر می تواند تغییرات لازم را روی application یا برنامه و settings یا تنظیمات ، مطابق میل خودش ایجاد کند. از طرف دیگر، گوشی های اندروید آنروت (یعنی گوشی هایی که از حالت روت خارج شده اند) عکس گوشی های اندروید روت شده هستند. گوشی های اندروید آنروت شده این سرویس ها را برای یک ابرکاربر فراهم نمی کند.آن ها نرم افرار اورجینال دارند.

گوشی های اندروید روت شده آن دسته از گوشی های هوشمندی هستند که کنترل بهتری روی سیستم عامل دارند.یک بار که فایل ها را روت کنید، گوشس هوشمند شما به عنوان یک گوشی اندروید روت شده شناخته می شود. بعد از روت شدن کاربر این شرایط را دارد که برنامه هایی را نصب و راه اندازی کند که فقط با شرایط خاصی قابل استفاده باشند. هم چنین می توان این کار را مثل jailbreak (فرایندی که طی آن تغییراتی درسیستم عامل پیش فرض نصب شده در دستگاه اعمال می کند) در نظر گرفت. هدف اصلی فراهم کردن این امکانات این است که تغییرات لازم در گوشی ایجاد شود. برای روت کردن می توانید جستجوی ساده ای به منظور پیداکردن روش این کار در اینترنت داشته باشید.

گوشی های اندروید آنروت شده دقیقا عکس گوشی های اندروید روت شده هستند. این کار مربوط به برند دستگاهی است که تهیه می کنید. گوشی شما نرم افزار اورجینال دارد. این نرم افزار شامل سطوح امنیتی متفاوتی است که به کاربر اجازه نمی دهد تا هر نوع تغییری را ایجاد کند، زیرا این تغییرات می تواند به سخت افزار آسیب برساند. گوشی روت شده را هم چنین به عنوان یک stock phone یا گوشی کار کرده می شناسند.

با وجود این که اشکالات متعددی در رابطه با روت شدن گوشی اندروید وجود دارد اما با این حال روت شدن ، صداهای گوشی را جالب می کند و بنابراین برای کاربر جذاب است. ابتدا باید تمام شک و تردید های خود را از بین ببرید و سپس به روت کردن فکر کنید. برای مثال، ابتدا ذهن خود را آماده کنید که اگر فرایند روت کردن شما با شکست مواجه شود، مشکلات جدی برای گوشی شما پیش می آید.

 

مقایسه بین گوشی های اندروید روت و آنروت

 

گوشی های اندروید آنروت

گوشی های اندروید آنروت شده، برعکس گوشی های اندروید روت شده هستند. و این عمل مربوط به برند گوشی شماست. گوشی شما نرم افزار اورجینال دارد. این نرم افزار شامل سطوح امنیتی متفاوتی است که این اجازه را به کاربر نمی دهد تا هر نوع تغییری را ایجاد کند. زیرا این تغییرات می تواند به سخت افزار آسیب بزنند.

مزایا :

۱. وارانتی شما باقی می ماند (البته اگر با روت شدن از بین نرفته باشد)
۲. درگیری های امنیتی ایجاد نمی کند.
۳. خطر آسیب رسیدن به گوشی وجود ندارد.

معایب:

۱. هیچ امتیاز ویژه ای ندارد.
۲. برای ایجاد تغییر محدودیت ایجاد می کند.

 

گوش های اندروید روت شده

گوشی های اندروید روت شده آن دسته از گوشی های هوشمندی هستند که کنترل بهتری روی سیستم عامل دارند. یک بار که فایل ها را روت کنید،گوشی هوشمند شما، به عنوان یک گوشی اندروید روت شده شناخته می شود.

 

مزایا :

۱. می توانید تم ها، رام ها و mod یاحالت های مختلفی در گوشی نصب کنید.
۲. با تغییر نسخه ی کرنل یا هسته می توانید عملکرد گوشی خود را بهتر کنید.
۳. عمر باتری را می توانید با فرایند بهینه سازی ، افزایش دهید.
۴. با روت کردن می توانید برای بک آپ گرفتن از دستگاه کاستوم بوت لودررا نصب کنید.
۵. اپلیکیشن های نا خواسته با این کار خذف می شوند.
۶. و خیلی موارد دیگر.

معایب:

۱. وارانتی گوشی ممکن است باطل گردد.
۲. نرم افزارهای ویروسی و مشکل ساز ممکن است نصب شوند.
۳. امکان این وجود دارد که روت کردن به گوشی شما آسیب برساند.

مزایا و معایب روت کردن گوشی

 

تفاوت روت و فلش کردن

اگرچه این دو اصطلاح معمولا با یکدیگر به کاربرده می شوند زیرا آن ها بخش هایی از فرایند خاص بهتر شدن یک دستگاه اندروید هستند ولی با این حال عناصر جدا از هم در فرایند ارتقا دادن به حساب می آیند. در زیر بحث مختصری در مورد تفاوت های آن ها آمده است.

 

۱. روت کردن

هنگامی که با اصطلاح “روت کردن اندروید” یا “روت شدن” مواجه می شوید،می توان به سادگی آن را این گونه تعریف کنید:دسترسی داشتن به عناصر هسته ای گوشی( یا همان روت کردن) که معمولا برای کاربران در تنظیمات پیش فرض باز نمی شود. اساسا، روت کردن باعث می شود تا “ابرکاربر یا سوپریوزر” دسترسی های بیشتری به دلایلی که خودش می داند،پیدا کند.

 

۲. فلش کردن

از طرف دیگر،به طور ساده می توان گفت “فلش اندروید” یا “فلش کردن” نسخه ی سیستم عامل دستگاه اندروید یا OS شما را ارتقا می دهد. فلش کردن فرایند نصب و کاستوم رام، کرنل یا هسته، و یا ریکاوری به منظور تقویت دستگاه اندروید است تا اولویت های کاربر را به طور مناسب ایجاد کند. فرایند فلش کردن فقط بعد از روت اجرایی می شود.

 

۳. رام

اصطلاح مهم دیگری که بهتر است با آن آشنا شوید، “رام” است. به طورمختصر ، رام یک نسخه ی پیشرفته تری از اندروید است که احتمالا شامل عملکرد بهتر، ویژگی های بیشتر، یک نسخه ی جدید از OS که به طور رسمی با اپراتور کاربر هنوز بیرون نیامده است یا دیگر ارتقا دهنده های کلیدی می باشد.

  • اگر فرایند های روت و فلش کردن به درستی انجام نشوند با خطر های زیادی همراه هستند.ممکن است وارانتی شما را باطل کنند،باعث مشکلات و از دست دادن دادن داده شود یا حتی ممکن است دستگاه شما را بریک کنند.(بریک شدن به این معناست که ابزار از راه های معمول قابل بازیابی نیست) بنابراین توصیه ی اکید می شود که ابتدا کاملا با این فرایند آشنا شوید و در صورت تصمیم به استفاده، بسیار دقت کنید.

 

منبع