تکنولوژی

معرفی انواع فرمت های ویدئویی و کاربردهای تخصصی هر یک از آنها – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

معرفی انواع فرمت های ویدئویی

امروزه می توان گفت که فایل های ویدئویی  به یکی از اساسی ترین اجزای دنیای دیجیتال تبدیل شدند و هر روزه کاربران اینترنت ویدئو های زیادی را در شبکه های مجازی با دوستان خود به اشتراک می گذارند. ویدئوها فرمت های مختلفی دارند که هر یک از آن ها کاربرد های متفاوتی نیز دارند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا انواع فرمت های ویدئویی و کاربردهای تخصصی هر یک از آنها را به شما معرفی کنیم.

نکته: شما می توانید برای آشنایی و دانلود برنامه های کاهش حجم ویدئو روی گوشی اندروید، مبحث دانلود برنامه های کاهش حجم ویدیو در اندروید را مطالعه نمایید.

 

فرمت ویدئو یعنی چه؟

فرمت های ویدئویی درواقع بسته بندی های به خصوصی هستند که هر کدام از آن ها برای پخش در برخی دستگاه ها قابل استفاده هستند. به طور کلی فرمت های ویدئویی از دو بخش زیر تشکیل می شوند:

۱- کدک: کدک ها در واقع همان فشرده سازی می باشند. به عنوان مثال ممکن است شما یک ویدئو خام داشته باشید و قصد به اشتراک گذاری آن در شبکه های مجازی را داشته باشید اما به دلیل حجم بالای آن برای آپلود مناسب نیست. به همین دلیل نیاز است تا ویدئو را فشرده سازی نموده تا از حجم آن کم شود.

۲- پسوند: پسوند ها در واقع هویت و شناسنامه فرمت های ویدئویی می باشند که نوع اطلاعات موجود در فایل های ویدئویی را مشخص می کنند.

 

معرفی انواع فرمت های ویدئویی

 

( Matroska (MKV

این فرمت شامل فایل های ویدیویی و چند صدای مختلف و همچنین زیرنویس‌های مختلف باشد که ممکن است استفاده از آن در تمام نقاط جهان رایج نباشد. برای استفاده و و برای پخش و encoding این فرمت نیاز به یک نرم افزار دیگر برای خواندن این گونه از فرمت های هستید به عنوان مثال برای پخش فایل های mkv در ویندوز نرم افزار Vlc Player از محبوب ترین هاست.

 

فرمت MP4

این فرمت یکی از فرمت های رایج و گسترده در سراسر دنیا می باشد که مخاطبان زیادی دارد و از محبوب ترین فرمت های نزد کاربران می باشد. یکی دیگر از ویژگی های مثبت این فرمت این است که برخلاف فرمت MKV، در تمامی دستگاه های دیجیتال قابلیت پخش دارد.

 

فرمت AVI

این فرمت توسط شرکت مایکروسافت و در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و قابل استفاده در سیستم ویندوز می باشد . از ویژگی های این فرمت قابلیت جای دادن ترک‌های ویدیویی و صوتی و همچنین جای دادن چندین ترک در خود است.  از دیگر نکات مثبت این فرمت محبوبیت جهانی آن است که برای پخش فایل به هیچ نوع سخت افزار خاصی نیاز ندارد.

 

فرمت MOV

این فرمت اولین بار توسط شرکت اپل در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این فرمت یکی از محبوب ترین و رایج ترین فرمت های ویدئویی در سراسر جهان است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. یکی از نکات مثبت این فرمت، بالا بودن کیفیت پخش آن می باشد که در بین فرمت های دیگر یکی از بهترین هاست. از دیگر نکات مثبت این فرمت قابلیت اجرای آن در تمامی دستگاه های شرکت اپل می باشد. اما خبر خوش برای شما این است که امروزه با نصب نرم افزار با قابلیت پخش فرمت ویدئویی MOV ،شما می توانید از این فرمت استفاده کنید.

 

معرفی رایج ترین کدک ها

همانطور که گفتیم کدک ها در واقع نسخه فشرده شده الگوریتم های استفاده شده برای فشرده سازی فایل های ویدئو بشمار می آیند. که انوع مختلفی نیز دارند که در ادامه برخی از انواع  این کدک ها را به شما معرفی خواهیم نمود.

 

کدک H.264/MPEG-4 AVC

این کدک ها از بهترین کدک های موجود هستند که کاربرد آن ها در پخش تصاویر HD می باشد. می توان گفت تقریبا تمامی دستگاه های پخش تصاویر ویدئویی، قابلیت پخش H.264 را دارند. همچنین، تقریبا تمامی دوربین های DSLR نیز قابلیت ضبط بر اساس این فرمت را دارند.

 

کدک MPEG-2

این فرمت از جمله فرمت های قدیمی DVD است که ممکن است برای بسیاری از کاربران خاطره انگیز باشد. این فرمت قابلیت پخش در دستگاه های قدیمی را دارد.

 

کدک Pro-Res

یکی از با کیفیت ترین کدک ها در پخش این کدک می باشد که محصول شرکت اپل است و resolution بالای آن شما را شگفت زده می کند. همچنین در هنگام تدوین ویدئو هایی با این فرمت، شما با بیشترین کیفیت مواجه خواهید شد.

 

کدک WMV

فرمت خاص مایکروسافت که یکی از نسل های کدک MPEG-4 بشمار می آید که طیف گسترده ای از استفاده را در سیستم عامل های ویندوزی از آن خود کرده است.