تکنولوژی

معرفی انواع فرمت های عکس و کاربردهای تخصصی هر یک از آنها – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

معرفی انواع فرمت های عکس

معرفی انواع فرمت های عکس

همواره پیدا کردن فرمت مناسب تصاویر با توجه به کاربری آن ها مشکل خواهد بود زیرا هر یک از انواع فرمت های تصویر می توانند حاوی اطلاعات متفاوتی از یکدیگر باشند. همچنین، برخی از این فرمت ها در تکثیر های مکرر تصاویر کیفیت خود را حفظ می کنند و بدون اینکه آسیبی ببینند می توان از آن ها استفاده کرد. اگر به طور کلی بخواهیم درباره فرمت های تصاویر و تفاوت آن ها صحبت کنیم باید بگوییم، در واقع نوع فرمت مشخص کننده کیفیت، اندازه فایل تصویر و کاربرد آن می باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به صورت تخصصی هر یک از این فرمت ها را بررسی کنیم تا به شما در انتخاب نوع فرمت های عکس با توجه به نوع استفاده تان کمک شود.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با سایت های آنلاین کاهش حجم عکس، مبحث آموزش کاهش حجم عکس به صورت آنلاین و با استفاده از سایت های معتبر را مطالعه نمایید.

 

JPEG

فرمت JPEG درواقع مشهور ترین فرمت بین فرمت های تصاویر می باشد که تا حدودی می توان گفت تمام دوربین‌های دیجیتال تصاویر را به JPEG ذخیره می‌کنند و دستگاهی نیست که توانایی نمایش این تصاویر را نداشته باشد. یکی از ویژگی های مثبت این فرمت پایین بودن اندازه فایل های آن می باشد که در موارد زیادی موجب صرفه جویی در مصرف حافظه دستگاه نیز می شود. اما از ویژگی های منفی آن می توان به ناقص شدن آن ها در هنگام فشرده سازی اشاره نمود.

کاربرد فرمت JPEG :عکس گرفتن با استفاده از دوربین، قابل استفاده برای چاپ، آپلود کردن تصاویر در وبسایت و شبکه های اجتماعی.

معرفی انواع فرمت های عکس

فرمت PNG

تصاویر PNG درواقع تصاویری هستند که بک گراند آن ها شفاف می باشد که بوسیله آن های می توان بدون افت کیفیت اندازه تصویر را تغییر داد. از دیگر نکات مثبت آن ها امکان ذخیره بدون افت کیفیت و ویرایش آن ها می باشد. اما از نکات منفی این فرمت ها بالا بودن حجم فایل آن ها نسبت به فایل های JPEG است. به طور کلی می توان گفت فرمت PNG می توانند جایگزین خوبی برای تصاویر با فرمت JPEG باشند.

کاربرد فرمت PNG : مناسب ترین فرمت برای استفاده در وب

معرفی انواع فرمت های عکس

فرمت TTF

فرمت TTF یک فرمت انعطاف پذیر است که تصاویر با کیفیت بالا و با اشکال در اندازه فایل های بزرگتر تولید می کند.از نقاط قوت آن امکان داشتن چندین صفحه در عین حفظ لایه ها می باشد. همچنین قابلیت ذخیره سازی تصاویر شفاف را نیز دارد. اما از نقاط ضعف آن می توان به مواردی چون بزرگ بودن اندازه پرونده، بزرگتر بودن از RAW و JPEG و عدم پشتیبانی همه برنامه ها از فرمت  TTF های چند صفحه ای  اشاره نمود.

کاربرد فرمت  TTF: یکی از اصلی‌ترین فرمت‌ها در صنعت چاپ، گرافیک با کیفیت بالا و ویرایش تصاویر.

معرفی انواع فرمت های عکس

فرمت GIF

این فرمت ها درواقع تصاویر متحرکی هستند که کاربرد های گوناگونی دارند. در واقع گیف ها به دلیل قابلیت فشرده سازی تصاویر در فضای اینترنت و شبکه های مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفتند . از جمله مزایای آن آپلود سریع ، متحرک بودن و پایین بودن حجم آن ها در عین شفافیت بالای آن ها می باشد. اما معایب آن ها پالت رنگ محدود (حداکثر ۲۵۶) و عدم پشتیبانی از CMYK می باشد.

کاربرد فرمت GIF: برای تصاویری گرافیکی که حداقل رنگ‌ها را داشته باشد بسیار مناسب است؛ مانند اشکال، لوگوها و تصاویر کارتونی.

معرفی انواع فرمت های عکس

 فرمت SVG

در این نوع از فرمت ها اطلاعات تصویر به‌ صورت توصیف هندسی ذخیره می‌شود که با توجه به ساختار آن می‌توان آن‌ را مانند یک فایل متنی فشرده کرد. در واقع این فایل های گرافیکی ویرایش پذیر ، فایلهایی هستند که می توانید در طراحی وب از آنها استفاده کنید. از نقاط قوت این فرمت این است که تصاویر وضوح مستقل، پویا شفافی دارند که در هر سیستمی قابل مشاهده است. از دیگر نقاط قوت آن بدون افت کیفیت بودن آن هاست. اما از نقاط ضعف این فرمت ها بالا بودن حجم فایل آن ها نسبت به فرمت های دیگر تصویر است.

کاربرد فرمت SVG: مناسب برای طراحی وب سایت های رسپانسیو یا واکنشگرا، در نرم افزارهای سه بعدی.

معرفی انواع فرمت های عکس

فرمت BMP

BMP ها فرمت های طراحی شده مایکروسافت هستند که برای ذخیره سازی فایل‌های گرافیکی در ویندوز می باشند. درواقع این فرمت بسیار ساده می باشد و اطلاعات هر پیکسل در آن به همان صورت که هست ذخیره می‌شود. از جمله نکات مثبت آن امکان پشتیبانی در تمامی سیستم ها می باشد. اما از نکات منفی آن ها اندازه فایل نسبتاً بزرگ ، عدم پشتیبانی از CMYK می باشد.

کاربرد فرمت BMP : برای استفاده در ویندوز قدیمی شده اند.

معرفی انواع فرمت های عکس