آموزش اندرویدبرنامه اندروید

آموزش روش های تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

نوشته شده در ۴ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی اندروید

معمولا تمام افراد در گوشی خود اطلاعات شخصی دارند که در صورت افشا آنها به صورت عمومی عواقب ناخوشایندی برای آنها خواهد داشت! جلوگیری از جاسوسی گوشی می تواند امنیت این اطلاعات را افزایش دهد. با ما با آموزش روش های تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی اندروید همراه باشید.

نکته: شما می توانید برای آشنایی با چگونگی ویرایش و ساخت کلیپ و ساختن ویدئو با عکس با گوشی مبحث آموزش ساخت کلیپ و اسلاید شو عکس و ویرایش ویدیو در گوشی با کاین مستر را مطالعه نمایید.

شرکت اپل از نسخه iOS 14 به بعد یک بخش حریم خصوصی به اپ استور خود اضافه کرد که افراد با مراجعه به آن بخش می توانند تمام دسترسی های نرم افزار را مشاهده کنند. در واقعه با همین امکان می توان فهمید که این نرم افزار جاسوسی است یا خیر.

اما در نسخه های مختلف اندروید این امکان وجود ندارد و شما باید از نرم افزار های شخص ثالث یا ترفند های دیگر این دسترسی ها را مشاهده کنید. برای مثال یکی از این نرم افزار Exodus نام دارد که تمام دسترسی های یک نرم افزار به گوشی شما را نمایش میدهد و از همین رو می توانید متوجه شوید که این نرم افزار جاسوسی است یا خیر.

 

تشخیص برنامه جاسوسی از گوشی با نرم افزار Exodus

اگر تا به حال با گوشی های اندروید کار کرده باشید متوجه خواهید شد که بعد از نصب و ورود به نرم افزار، از طرف نرم افزار نصب شده یک سری مجوز درخواست می شود. این مجوز ها را باید شما به نرم افزار بدهید اما بعضی از مجوز ها به صورت خودکار به نرم افزار داده می شود که شما نمی توانید آنها را تایید یا رد کنید. نرم افزار Exodus می تواند تمام دسترسی های مخفی نرم افزار های مختلف را به شما نشان دهد. این نرم افزار برای تشخیص برنامه جاسوسی اندروید بسیار کارآمد است.

اول از همه برای تشخیص نرم افزار جاسوسی، برنامه Exodus را دانلود و نصب کنید. (دانلود از گوگل پلی)

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

پس از اتمام نصب آن را اجرا نمایید و صبر کنید تا نرم افزار، برنامه جاسوسی موبایل را در گوشی شما اسکن کند.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

پس از اتمام اسکن بر روی نرم افزاری که فکر می کنید اپ جاسوسی هست ضربه بزنید.

در اینجا ما Airdroid را انتخاب کرده ایم که یک ابزار محبوب برای اشتراک فایل است. این نرم افزار به طور پیش‌فرض برسی میکند که حساب کاربری گوگل یا فیسبوک در گوشی وجود دارد یا خیر. در قسمت Trackers می توانید تمام اطلاعاتی که نرم افزار از گوشی شما استخراج می کند را مشاهده نمایید.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

برای دیدن لیستی از تمام مجوزهایی که به طور خودکار به نرم افزار اعطا شده است به پایین بروید. این برنامه با ۴۸ مجوز از جمله خواندن پیام ها، ارسال پیام کوتاه، دیدن مخاطبین، وضعیت دسترسی به شبکه در گوشی شما راه اندازی شده است. شما می توانید تمام مجوزها را از قسمت Permissions مشاهده کنید.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

با این روش شما می توانید نرم افزار جاسوسی اندروید را با کمی تحقیق و بررسی تشخیص دهید.

 

چگونه بفهمیم گوشی ردیابی میشود؟

بعضی از نرم افزار ها هنگام نصب از شما دسترسی هایی را درخواست می کنند که یکی از آنها می تواند برای شناسایی موقعیت مکانی باشد. اگر شما می خواهید واقعا این اجازه را به نرم افزار بدهید ابتدا باید از صحت امنیت آن مطلع شوید. برای مثال به نرم افزار هایی که منبع یا سازنده مشخصی ندارد هیچگاه دسترسی ندهید و سعی کنید از نرم افزار های مطمئن تر و معروف تر استفاده کنید.

شاید شما فکر کنید که حتما باید به یک نرم افزار هواشناسی اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را بدهید. این درست است در صورتی که نرم افزار از امنیت بالایی برخوردار باشد و توسط شرکت معتبری توسعه یافته باشد. بعضی از نرم افزار ها ممکن است اطلاعات موقعیت مکانی شما را با دیگران یا شرکت ها به اشتراک بگذارند که این می تواند یک برنامه جاسوسی آیفون و اندروید به حساب آید که در نقش یک نرم افزار هوا شناسی است.

 

ندادن دسترسی به برنامه های جاسوسی تلفن همراه

در گوشی های آیفون، وقتی نرم افزار از شما دسترسی یا مجوزی را درخواست می کند برای شما یک پیام شبیه به تصویر زیر نمایان می شود. اگر واقعا به نرم افزار اعتماد دارید گزینه Always Allow را بزنید. با این کار نرم افزار همیشه می تواند موقعیت مکانی شما را تشخیص دهد.

اگر نمی دانید که نرم افزار مورد اعتماد است یا خیر گزینه اول یا Only While Using The App را بزنید. با انتخاب این گزینه فقط زمانی که نرم افزار را اجرا می کنید نرم افزار می تواند موقعیت مکانی شما را تشخیص دهد.

با انتخاب گزینه آخر یا  Don’t Allow این مجوز را به نرم افزار نمی دهد.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

در گوشی های اندروید شما دو گزینه را مشاهده خواهید کرد که Allow برای دادن مجوز و Deny برای ندادن مجوز به نرم افزار است.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

برای مشاهده مجوز های یک نرم افزار ابتدا به تنظیمات بروید و گزینه Apps & Notifications را انتخاب کنید. در این قسمت نرم افزار مورد نظر را انتخاب نمایید و سپس بر روی گزینه Permissions ضربه بزنید. از قسمت بالا صفحه بر روی گزینه سه نقطه بزنید و All Permissions را انتخاب کنید. برای مشاهده دسترسی های موقعیت مکانی به قسمت Location بروید.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

 

لغو دسترسی نرم افزار ها به موقعیت مکانی

برای لغو دسترسی نرم افزار ها به موقعیت مکانی شما ابتدا به Settings و سپس به Privacy بروید. بر روی Location Services ضربه بزنید. در این قسمت می توانید نرم افزار هایی که به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند را مشاهده کنید. برای لغو دسترسی تمام نرم افزار ها بر روی قسمت سبز رنگ جلو Location Services ضربه بزنید تا خاکستری رنگ شود.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

برای تغییر مجوز های موقعیت مکانی اندروید به تنظیمات و سپس به Apps & Notifications بروید و نرم افزار مورد نظر را انتخاب کنید. بر روی Permissions ضربه بزنید و با استفاده از سوییچ جلو Location این دسترسی را فعال یا غیرفعال کنید.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

اگر می خواهید دسترسی موقعیت مکانی تمام نرم افزار ها را غیرفعال کنید به تنظیمات و سپس Security & Location بروید. به قسمت Privacy بروید و گزینه Location را بزنید. برای غیرفعال کردن موقعیت مکانی به صورت کامل، سوییچ جلو Use Location را غیرفعال کنید. این کار می تواند خطا هایی در برخی از خدمات موبایل ایجاد کند.

تشخیص و غیرفعال کردن برنامه های جاسوسی در گوشی

 

استفاده نکردن از وی پی ان های نامعتبر

در برخی از موارد برنامه جاسوسی از گوشی دیگران، وی پی ان ها هستند که اطلاعات شما را به سرقت می برند. برای مثال در سال هایی اخیر شرکت ReCon اطلاعات افرادی که از وی پی ان این شرکت استفاده می کردند را به سرقت می برده و پس از بررسی های بسیار این شرکت لو رفته و تمام اطلاعات کاربران از روی سرور های آن پاک شده. پس وی پی ان ها می توانند بسیار خطرناک باشند و اطلاعات حساسی از شما به سرقت ببرند. اگر هم مجبور به استفاده از وی پی ان هستید در زمانی که VPN فعال است به هیچ وجه اطلاعات حساسی را در اینترنت وارد نکنید.

منبع