کامپیوتر

آموزش روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ – تازه کار

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

آموزش ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز با Always on Top

همه ویندوز ها یک روش داخلی برای قرار دادن یک پنجره در حالت Always on Top (به صورت ثابت بالاتر از همه پنجره های فعال دسکتاپ) ندارند و این قابلیت در ویندوز ۱۰ تنها در دسترس است اما ابزارهای متنوعی برای این کار وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. در این مطلب، آموزش ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز را آماده کرده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

نکته: شما می توانید برای فهمیدن ۳۲ بیت یا ۶۴ بیت بودن ویندوز خود مبحث آموزش روش های تشخیص ویندوز ۳۲ بیتی از ۶۴ بیتی را مطالعه نمایید.

 

نحوه فعال‌سازی و استفاده از Always on Top ویندوز ۱۰

علاوه بر گزینه پیشفرض ویندوز ۱۰ ابزارهای مختلفی برای قرار دادن یک پنجره در حالت Always on Top در ویندوز وجود دارد. برخی از این ابزارها قدیمی هستند و با نسخه‌های جدید ویندوز به خصوص نسخه‌های ۶۴ بیتی سازگار نیستند. در این آموزش تعدادی از ابزارهایی که با عمده نسخه‌های ویندوز سازگار هستند را معرفی خواهیم کرد. در ابتدا قابلیت Always on Top ویندوز ۱۰ را در برنامه ماشین حساب که از برنامه‌های پرکاربرد بسیاری از کاربران است را به عنوان نمونه بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز تعدادی نرم‌افزار مناسب برای این کار را نیز معرفی خواهیم کرد.

 

چگونه برنامه ماشین حساب ویندوز ۱۰ را در حالت Always on Top قرار دهیم؟

ابتدا برنامه ماشین حساب ویندوز ۱۰ خود را باز کنید. این برنامه در مود آخری که شما  تنظیم کرده‌اید، باز می‌شود. برای قرار دادن آن روی مود Standard، ابتدا روی منوی همبرگری سمت چپ کلیک کنید و سپس حالت Standard را انتخاب کنید.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز
برای قرار دادن پنجره در حالت Always on Top گزینه آیکن کنار عنوان Standard را انتخاب کنید تا برنامه در حالت Always on Top قرار بگیرید، برای خارج شدن از این حالت نیز می توانید مجدد بر روی همین آیکن کلیک کنید.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

توجه کنید این آیکن در همه برنامه های ویندوز ۱۰ نمایش داده نمی شود و تنها برخی از برنامه ها در این ویندوز از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند از این رو برای فعال کردن این قابلیت برای همه نرم افزار ها می توانید از سایر برنامه هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده نمایید.

 

فعال کردن گزینه Always on Top با کلیدهای میانبر کیبورد AutoHotkey

برای این منظور ابتدا باید نرم‌افزار AutoHotkey را دانلود و نصب کنید. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید دکمه یا ترکیبی از دکمه‌ها در صفحه کلید کیبورد خود را به عنوان میانبر برای تعیین یک پنجره به حالت Always on Top تعیین کنید.

برای انجام این کار ابتدا روی صفحه دسکتاپ کلیک راست نمایید. گزینه New را انتخاب کنید. سپس گزینه AutoHotkey Script را انتخاب کنید.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

یک نام برای فایل AutoHotkey Script خود قرار دهید. سپس با کلیک راست روی فایل AutoHotkey Script گزینه Edit Script را انتخاب نمایید. یک فایل Notepad باز می‌شود.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

دستور زیر را کپی کرده و در خط آخر فایل Notepad پیست کنید.

^SPACE::  Winset, Alwaysontop, , A

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

سپس اطلاعات را ذخیره کنید. فایل را ببندید. حال روی فایل اسکریپت دوبار کلیک کنید. فایل شروع به اجرا شدن می‌کند. در هنگام اجرای فایل در منوی پایین و سمت راست دسکتاپ لوگوی H ظاهر می‌شود.

در ادامه می‌توانید با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+Space هر پنجره فعال کنونی را به حالت Always on Top تغییر وضعیت دهید. همچنین اگر مجدد کلید ترکیبی Ctrl+Space را بزنید، فرمان قبلی را لغو می‌کنید.

اگر می‌خواهید از کلید ترکیبی دیگری برای این منظور استفاده کنید، باید قسمت SPACE^ کد اسکریپت را تغییر دهید. برای این منظور می‌توانید از اسناد نرم‌افزار استفاده نمایید.

 

استفاده از موس برای ثابت نگه‌داشتن یک پنجره در ویندوز DeskPins

اگر برای فعال کردن گزینه Always on Top ویندوز، مایل هستید از موس استفاده کنید، باید از نرم‌افزار DeskPins استفاده نمایید. کاربری این نرم‌افزار بسیار راحت است.

ابتدا آن را دانلود و نصب نمایید. سپس آن را اجرا کنید. مشاهده خواهید کرد که به صورت یک آیکون پین در قسمت پایین سمت راست دسکتاپ ایجاد می‌شود.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

حال اگر می‌خواهید یک پنجره را به حالت Always on Top قرار دهید، باید روی آیکون پین یکبار کلیک کنید. این آیکون به صورت یک پین قرمز رنگ در قسمت بالای منوبار پنجره ظاهر می‌شود. به این ترتیب با یک بار کلیک کردن می‌توانید یک پنجره را در حالت Always on Top قرار دهید.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

برای حذف کردن پین از پنجره می‌توانید موس را روی آیکون پین قرار دهید. سپس یک علامت X ظاهر می‌شود. اگر یکبار روی آن کلیک کنید، پین حذف می‌شود.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

 

استفاده از TurboTop برای ثابت قرار دادن پنجره بالاتر از همه ویندوز ۱۰

اگر می‌خواهید از موس خود استفاده کنید اما پین‌هایی که در اثر استفاده از نرم‌افزار قبلی ایجاد می‌شود را نمی‌پسندید، می‌توانید از نرم‌افزار TurboTop استفاده کنید.

روش های ثابت نگه داشتن یک پنجره در ویندوز

با نصب این نرم‌افزار یک آیکون از آن در قسمت system tray ایجاد می‌شود. با کلیک بر روی این آیکون، لیستی از تمام پنجره‌های باز در کامپیوترتان به شما نمایش داده می‌شود. حال روی پنجره‌ای که می‌خواهید در حالت Always on Top قرار دهید،‌ کلیک کنید. با کلیک مجدد روی آن، می‌توانید پنجره را از این حالت خارج کنید. این ابزار بسیار پایه‌ای و ساده است. به همین دلیل در اکثر سیستم‌ها به خوبی کار می‌کند.

 

استفاده از قابلیت Always on Top ویندوز ۱۰ بدون نصب نرم‌افزار جانبی

بسیاری از برنامه‌ها دارای گزینه‌های داخلی هستند. به کمک آنها می‌توانید پنجره‌های آنها را طوری تنظیم کنید که همیشه بالاتر از بقیه باشند. این گزینه‌ها اغلب در پخش کننده‌های رسانه‌ای و ابزارهای سیستم در دسترس هستند.

به عنوان مثال در ادامه نحوه ایجاد گزینه داخلی Always on Top در برنامه‌های مشهور بررسی می‌کنیم:

 

VLC

روی ویدیو کلیک کنید. سپس گزینه Always on Top را انتخاب کنید.

 

iTunes

روی گزینه منو در گوشه بالا سمت چپ پنجره iTunes کلیک کنید. سپس Preferences را انتخاب کنید. روی تب Advanced بزنید. سپس گزینه Keep MiniPlayer on top of all other windows یا Keep movie window on top of all other windows را فعال نمایید.

با کلیک روی منو و انتخاب گزینه Switch to MiniPlayer به پنجره MiniPlayer بروید.

 

Windows Media Player

گزینه Organize را انتخاب کنید. وارد قسمت Options شوید. تب Player را انتخاب کنید. سپس گزینه Keep Now Playing on top of other windows را فعال نمایید.

 

Firefox

افزونه Always on Top را نصب کنید. سپس دکمه‌ Alt را نگهدارید و روی گزینه View کلیک کنید. سپس Always on Top را انتخاب کنید.

 

Pidgin

روی Tools کلیک کنید. پلاگین Buddy List window را اضافه کنید. گزینه Windows Pidgin Options را فعال کنید. روی Configure Plugin بزنید.سپس عبارت Keep Buddy List window on top را فعال کنید.

 

Process Explorer

روی Options بزنید. سپس گزینه Always on Top را فعال کنید.

 

منبع