اینترنتتکنولوژی

آموزش ترفند و تکنیک های جستجو پیشرفته در گوگل

نوشته شده در ۴ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

ترفند های جستجو پیشرفته در گوگل

کاربران اینترنت کاملا با این موضوع آشنا هستند که برای یافتن هر پرسشی می توانند به گوگل مراجعه کرده و پرسش خود را در آن جستجو کنند. اکثر کاربران به ساده ترین حالت ممکن پرسش خود را جستجو می کنند اما در این مبحث به شما آموزش می دهیم که چگونه با استفاده از تکنیک های ساده به جستجو پیشرفته در گوگل پرداخته و آسان تر و سریع تر نتایج جستجویتان را بیابید.

گرچه اکثر این نکات و تکنیک های جستجو پیشرفته در گوگل در جستجو های انگلیسی کاربرد دارد اما در بعضی مواقع در جستجو های فارسی نیز می توان از آنها استفاده نمود.

نکته: شما می توانید برای یادگیری نحوه ساختن جیمیل گوگل مبحث آموزش ساخت اکانت جی‌میل گوگل (Gmail) را مطالعه کنید.

جستجو پیشرفته در گوگل

 

۱- مشخص نمودن عبارت

زمانی که در گوگل به دنبال موضوعی خاص می گردید، به عنوان مثال برج ایفل، با قرار دادن آن در گیومه (” “) می توانید نتایج جستجوی بهتری را دریافت کنید.

مانند: “ایفل”

 

۲- محدود کردن و حذف کردن عبارات

زمانی که به دنبال جستجوی مطلبی هستید مانند مثال قبل اما می خواهید نتایج مربوط به تبلیغات را از دامنه جستجویتان حذف کنید کافیست از علامت منها استفاده کنید. به عنوان مثال: برج ایفل- تبلیغات

 

۳- این یا آن

زمانی که شما به دنبال نتایج مربوط به یک یا چند مورد پرسش هستید کافیست از عبارت OR استفاده کنید، با این کار گوگل می فهمد که شما به دنبال چندین جستجو هستید و در سایت های مختلف فقط به دنبال یک پرسش نمی گردد.

مانند: tower or advertising

 

۴- جستجوی نا مرتب کلمات

زمانی که می خواهید در مورد موضوعی اطلاعات کسب کنید اما نمیخواهید واژه ها لزوما در کنار هم باشند از عبارت :allintext استفاده می کنید که در این صورت گوگل در همه وب سایت هایی که آن کلمات را دارند برای شما نمایش می دهد.

مانند: allintext:carpet pink design

 

۵- جستجوی واژه‌هایی در متن و در دیگر قسمت‌ها

اگر به دنبال پست هایی هستید که دارای واژه ای در متن و واژه ای دیگر در قسمت های دیگر سایت مانند لینک سایت هستند، اولی را بدون فاصله پس از :intext و دومی را پیش از آن بیاورید.

مانند:  carpet intext: pink

 

۶- یافتن کلماتی در عنوان

زمانی که به دنبال جستجوی مطلبی با موضوع خاص هستید از عبارت :allintitle استفاده کنید.

مانند: allintitle: carpet

 

۷- یافتن کلماتی در عنوان و در دیگر قسمت ها

اگر می خواهید کلمه ای را در عنوان و کلمه یا کلمه های دیگری را در متن یا آدرس سایت های مختلف جستجو کنید می توانید از عبارت :intitle استفاده کنید و کلمه‌ی خاص را بدون فاصله پس از آن و کلمات دیگر را پیش از آن تایپ کنید.

مانند:  flu shot intitle:advice

 

۸- یافتن واژه‌ها در آدرس سایت

زمانی که می خواهید آدرس اینترنتی سایت هایی را که شامل عنوان و کلمه ای خاص هستند را بیابید می توانید از عبارت :allinurl (بدون فاصله) استفاده کنید.

مانند: allinurl: shoes

 

۹- جست‌وجو در وب سایتی خاص

با نوشتن کلمه ی :site قبل از عبارت مورد جستجو اضافه کردن کلمه مورد نظر در گیومه (” “) به گوگل می گویید که ففط در محتوای همان سایت به دنبال پرسش شما بگردد.

مانند: “site: android.com “sumsung

جستجو پیشرفته در گوگل
۱۰- اطلاعات مربوط به یک سایت

اگر به دنبال اطلاعات مربوط به یک وبسایت خاص هستید می توانید با استفاده از عبارت:related و اضافه کردن نام سایت بعد از آن اطلاعات مربوطه را پیدا کنید.

مانند: related: tazehkar.com

 

۱۱- جستجوی مرتبط با یک سایت

برای پیدا کردن تمام سایت هایی که مرتبط با یک وبسایت خاص هستند می توانید بعد از عبارت:link آدرس وبسایت را وارد کنید.

مانند: link: tazehkar.com

 

۱۲- کلمات مشابه و مترادف

زمانی که می خواهید یک کلمه را در گوگل جستجو کنید،و همزمان می خواهید نتایجی که شامل آن کلمه می باشند نیز برای شما نشان داده شوند، می توان از عبارت ~ در مقابل کلمه استفاده کنید.

مانند: inbound marketing ~advertising

 

۱۳- معنای کلمه

فرض کنید به دنبال معنای یک کلمه در مدت زمان محدود هستید، بنابر این می توانید دستور :define و سپس کلمه مورد نظر را تایپ کنید.

مانند:  define:website

جستجو پیشرفته در گوگل
۱۴- کلمات فراموش شده

زمانی که یک یا دو کلمه از یک شعر، فیلم، جمله و یا نقل قول فراموش کرده اید کافیست از دستور * استفاده کنید تا به شما در پیدا کردن کلمه مورد نظرتان کمک کند.

مانند: گر صبر کنی * حلوا سازی

 

۱۵- اخبار مربوط به یک مکان خاص

اگر به دنبال اطلاعات و اخبار در خصوص موضوعی در یک مکان خاص هستید می توانید از دستور :location استفاده کنید، کافیست موضوع مورد نظر خود را قبل از عبارت و نام مکان مورد نظر را پس از عبارت تایپ کنید.

مانند: movie location:iran

 

۱۶- نوع خاصی از داده ها و اطلاعات

زمانی که شما می خواهید نتایج جستجویتان با فرمت خاصی مانند Pdf و یا word برایتان نمایش داده شود کافیست از دستور :filetype استفاده کنید.

مانند: Filetype:docx

 

۱۷- ترجمه

برای ترجمه هر کلمه یا عبارتی از زبانی به زبان دیگر کافیست از دستور  [ ] translate [ ] to همانند مثال زیر استفاده کنید.

مانند: to English داستان translate

جستجو پیشرفته در گوگل

 

۱۸- اطلاعات مرتبط با سهام شرکت ها

اگر نام مربوطه به انگلیسی باشد کافیست آن را به تنهایی تایپ کنید تا اطلاعات مربوط به قیمت ها و نمودار های آن برای شما نمایش داده می شود.

مانند: google

 

۱۹- ماشین حساب

برای داشتن یک ماشین حساب کافیست یک عملیات ریاضی را در بخش جستجوی گوگل تایپ کنید.

مانند: ۱۴/۲

جستجو پیشرفته در گوگل

۲۰- محاسبه ی انعام

به عنوان مثال زمانی که خارج از ایران بودید و در مورد انعامی که باید در رستوران بپردازید شک داشتید، کافیست «tip calculator» را تایپ کنید تا گوگل یک محاسبه گر انعام را در اختیارتان قرار دهد،که با تعیین صورت حساب و تعیین درصد انعام، مبلغ نهایی قابل پرداخت را برایتان محاسبه می کند.

 

۲۱- تایمر

شما می توانید با تایپ کردن کلمه timer از تایمر گوگل بر روی دسکتاپتان استفاده کنید، برای این کار کافیست مدت زمان مد نظرتان را همراه کلمه timer تایپ کنید.

مانند: ۳۰min timer

 

۲۲- زمان سنج(کرونومتر)

اگر عبارت stopwatch را تایپ کنید، به راحتی می توانید از زمان سنج گوگل استفاده کنید.

جستجو پیشرفته در گوگل
۲۳- مشخصات پرواز

برای دریافت مشخصات، وضعیت و دیگر اطلاعات مربوط به پروازتان می توانید با نوشتن نام شرکت هواپیمایی و شماره‌ی پروازتان، به آن ها دسترسی پیدا کنید.

مثال: lufthansa 218

 

۲۴- مقایسه غذاها

برای مقایسه دو نوع غذا با یکدیگر و دریافت اطلاعاتی درباره موادمعدنی، مغذی، مقدار کالری و… هر یک می توانید از این قابلیت گوگل استفاده کنید، کافیست مانند مثال زیر آنها را تایپ کنید.

مانند: sandwich vs pizza

 

۲۵- آب و هوا

با نوشتن نام شهر مورد نظر پس از کلمه weather، میتوانید به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن اطلاعاتی را درباره آب و هوای منطقه مورد نظرتان بدست آورید.

مانند: weather tehran

جستجو پیشرفته در گوگل

۲۶- زمان طلوع و غروب خورشید

برای کسب اطلاعاتی درباره طلوع خورشید عبارت sunrise و غروب خورشید عبارت sunset را به همراه نام شهر به انگلیسی تایپ کنید.
مثال: sunrise tehran

 

۲۷- اطلاعات ورزشی

می توانید با وارد کردن نام تیم مورد علاقه تان در گوگل، تمامی اطلاعات مربوط به آن را از Google Sports بخوانید.

 

۲۸- پیشنهاد های گوگل

می توانید از پیشنهاد های گوگل نیز برای جستجو های متنوع استفاده کنید،به طور مثال با وارد کردن کلمه آموزش، گوگل علاوه بر این کلمه پیشنهاد های دیگری را نیز ارائه می دهد که شما می توانید از آن ها هم استفاده نمایید.

جستجو پیشرفته در گوگلبا رعایت و استفاده از نکات و تکنیک های جستجو پیشرفته در گوگل گفته شده می توانید نتایج جستجو دقیق تر را در زمان کمتر بدست آورید.