کامپیوتر

آموزش روش صحیح شارژ لپ تاپ برای عمر بیشتر باطری

نوشته شده در ۳ سال پیش | بدون دیدگاه ارسال شده است

آموزش روش صحیح شارژ لپ تاپ

آموزش روش صحیح شارژ لپ تاپ برای عمر بیشتر باطری

به نظر می رسد این سوال بسیاری از کاربران باشد که آیا باید همیشه لپ تاپ را به شارژر متصل کنیم؟ پاسخ این سوال ساده نیست. در ادامه به بررسی و آموزش روش صحیح شارژ لپ تاپ می پردازیم.

نکته: شما می توانید برای رفع مشکل بالا نیامدن اطلاعات فلش و هارد اکسترنال رو کامپیوتر و لپ تاپ، مبحث آموزش حل مشکل شناخته نشدن درایو خارجی توسط کامپیوتر را مطالعه نمایید.

 

شناخت اولیه باتری لپ تاپ

دو نوع باتری اصلی در لپ تاپ ها استفاده می شود: لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر. اگر چه آن ها فناوری های مختلفی دارند اما تقریباً به روش یکسان عمل می کنند و با حرکت الکترون ها نیرو تولید می کنند.
در مورد هر دو نوع باتری ، عبارات زیر صحیح است (حداقل در مورد لپ تاپ های مدرن):

۱. باتری نمی تواند بیش از حد شارژ شود.

۲. اگر بخواهید شارژر را همیشه وصل کنید ، باتری شارژ نخواهد شد. به محض رسیدن به  ۱۰۰ درصد ، شارژ متوقف می شود و تا زمانی که ولتاژ از حد مشخصی پایین تر بیاید، مجددا شروع نمی شود.

۳. تخلیه کامل باتری به آن آسیب می رساند.

۴. اجازه خالی شدن باتری برای مدت طولانی می تواند آن را در حالت تخلیه عمیق قرار دهد. این کار می تواند آسیب زننده باشد – شاید هرگز نتوانید دوباره آن را شارژ کنید. بنابراین نباید همیشه لپ تاپ را به شارژر متصل کنیم.

 

موارد آسیب زننده به باتری لیتیومی

حقیقت موجود در مورد باتری های مبتنی بر لیتیوم این است که آن ها ذاتاً ناپایدار هستند. آن ها از لحظه ای که تولید می شوند، ظرفیت خود را از دست می دهند و عوامل متعددی وجود دارد که روند نزول آنها را تسریع می کند. این شامل:

چرخه شارژ / تخلیه. هر باتری تعداد محدودی از بار را شارژ و تخلیه می کند.
سطح ولتاژ. هرچه میزان شارژ بالاتر باشد (با ولت در هر سلول اندازه گیری می شود) ، عمر باتری کوتاه تر است.
درجه حرارت بالا ، بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد. این می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

 

سطح شارژ یا ولتاژ

باتری های لیتیوم یون در هر سلول ۴٫۲۰ ولت شارژ می شوند که ۱۰۰ درصد ظرفیت آن است. در این سطح ، باتری طول عمر ۳۰۰-۵۰۰ چرخه تخلیه خواهد داشت. هر کاهش ۰/۱۰ ولت / بار در شارژ ، تعداد چرخه تخلیه را تا رسیدن به سطح مطلوب ۳٫۹۰ ولت بر سلولی ، با چرخه تخلیه ۲۴۰۰-۴۰۰۰٫ دو برابر می کند.

متأسفانه ، در این سطح باتری تنها در حدود ۶۰ درصد شارژ می شود. زمان اجرا کمی بیش از نیمی از یک باتری کاملا شارژ خواهد بود.

حرارت

درجه حرارت بالا ، به طور معمول طبقه بندی بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد ، بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر عمر باتری را کوتاه می کند. به سادگی گذاشتن لپ تاپ در اتومبیل خود بعد از ظهر تابستان ایده خوبی برای کاهش عمر باتری است.

وقتی فشار دمای زیاد را با فشار ولتاژ بالا ترکیب می کنید ، اثرات حتی بدتری هم نمایان می شوند.

باتری با میزان شارژ ۴۰ درصدی در دمای ۴۰ درجه ، شاهد افت ظرفیت آن پس از یک سال به ۸۵ درصد خواهد بود.

شارژ ۱۰۰ درصد ظرفیت با همان شرایط باعث می شود ظرفیت باتری به ۶۵ درصد برسد. برای باتری با شارژ کامل در دمای ۶۰ درجه ، ظرفیت ظرف ۶۰ ماه ۶۰ درصد کاهش می یابد. به نظر می رسد شواهد روشن است که نگه داشتن باتری به طور دائم در شارژ ۱۰۰٪  به آرامی عمر آن را کوتاه می کند. نگه داشتن باتری در ۱۰۰ درصد و قرار گرفتن در معرض دمای زیاد ، عمر آن را سریع تر کوتاه می کند.

توجه داشته باشید ، این درجه حرارت های بالا فقط محیطی نیستند. کارهای بسیار سنگین مانند بازی یا ویرایش ویدیو باعث افزایش چشمگیر سطح گرما می شوند و استفاده از لپ تاپ روی بالش یا در جایی که نتواند به راحتی خنک شود و گرما در آن گیر بیفتد هم منجر به آسیب بسیار به باتری آن می شود.

 

آیا باید بدون باتری کار کنیم؟

اگر گرما موجب بروز خطر شود، سوال دیگری مطرح می شود. آیا باید هنگام استفاده از لپ تاپ خود در جریان AC ، باتری را به طور کامل جدا کنیم؟بدیهی است ، اینکار برای  تعداد قابل توجهی از تعداد لپ تاپ هایی که باتری های مهر و موم شده را استفاده می کنند ، امکان پذیر نیست.

در مواردی که باتری ها قابل تعویض هستند ، به نظر می رسد که پاسخ از یک تولید کننده تا محصول تولید کننده دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ایسر می گوید شما مجبور نیستید باتری را با مصرف AC جدا کنید، اما اگر قصد استفاده از آن را برای چند روز ندارید، باید آن را جدا کنید. هنگامی که اپل لپ تاپ هایی با باتری های قابل جابجایی تولید کرد ، توصیه می کرد که آن ها را بیرون نکشید و جدا نکنید.

همه چیز به تنظیمات مدیریت لپ تاپ برمی گردد. برخی ممکن است در صورت عدم وجود باتری ، قدرتشان کاهش پیدا کند ، درست مانند برخی لپ تاپ ها که وقتی که شارژ باتری آن ها کم می شود قدرت و کارایی شان کاهش پیدا می کند.

اگر تصمیم به جدا کردن باتری دارید، اطمینان حاصل کنید که آن را به درستی نگهداری می کنید. یعنی با شارز بین ۴۰ تا ۸۰ درصد و در دمای اتاق نگهداری شوند.

 

آیا لپ تاپ باید همواره به شارژر متصل باشد؟

آیا اتصال دائمی به شارژر، باتری لپ تاپ شما را خراب کرده است؟ بله اما پس از آن نیز هر روز شارژ می شود.

پاسخ یکسانی برای این پرسش وجود ندارد اما مشاهده شده است که ایسر توصیه می کند باتری را هنگام استفاده از آن جدا نکنید. ایسوس می گوید شما باید هر دو هفته یکبار باتری را به حداقل ۵۰ درصد تخلیه کنید. اما دل می گوید هیچ مشکلی برای وصل کردن لپ تاپ در همه زمان ها وجود ندارد.

اتصال دائمی شارژر به لپ تاپ در کوتاه مدت باعث آسیب نمی شود، اما اگر از آن در توان AC استفاده کنید ، مطمئناً متوجه خواهید شد که بعد از یک سال ظرفیت باتری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به طور مشابه ، اگر شما همیشه باتری را به شارژر متصل کنید ، چرخه تخلیه باتری را سریع تر طی می کنید و روند خرابی آن را بسیار تسریع می بخشید.

بنابراین بهترین راه حل، راهکاری است که بین این دو روش  وجود دارد: چند روز با باتری از لپ تاپ استفاده کنید و چند روز هم با اتصال به شارژر. در ضمن حتما اطمینان حاصل کنید که دستگاه بیش از حد داغ نشده باشد.

 

منبع